KOMENTÁŘ: Twitter, Black Mirror a Jie-Tien Ming – co mají společného?

Kdo se alespoň minimálně pohybuje na Twitteru, ví, že tato sociální síť má v Česku značně silnou komunitu. Jedním z nejznámějších účtů je zde účet @jietienming, parodující stejnojmenného bývalého čínského poradce Miloše Zemana.

Jak se vytváří vliv

Vznikl 18. března 2018, tedy zhruba měsíc poté, co byl zatčen skutečný Jie-Tien Ming. Zpočátku tento účet parodoval jen tuto osobu, což dokazují jeho první tweety.

https://twitter.com/jietienming/status/975788749127811072

Díky novinové popularitě čínského poradce a komentářům pod tweety Jiřího Ovčáčka účet nasbíral relativně rychle první tisíc sledujících a přestal být pouze parodií, nýbrž plnohodnotným glosátorským účtem. Svou největší slávu však získal 19. června 2019, kdy vyzval lidi na twitteru a facebooku, aby z účtu Jiřího Ovčáčka udělali lifestylový blog tím, že v komentářích pod jeho příspěvky budou diskutovat o receptech, tipech na výlety, cestování, zkušenost s telefony, počítači, auty atd. Během jednoho týdne mu vzrostl počet sledujících o 1 213 lidí, celkově během měsíce června získal zhruba 3 tisíce nových followerů. Zároveň se o něj začala zajímat zpravodajská média, včetně portálů jako Lidovky. Z Jieho se stal významný hybatel českým twitterem.

Virtuální moc

Jie v exilu (jak se dnes nazývá tento účet) má k 1. květnu 2020 27 tisíc followerů. Průměrný počet retweetů na jednom jeho tweetu je sedm, průměrný počet lajků je 161. Konec čísel. Obsah tohoto účtu stále tvoří zejména politická satira, nicméně se do jeho tweetů čím dál více začaly promítat politické názory správce tohoto účtu, které byly nejvíce vidět jeho propagací ODS. Sám se také k volení ODS hlásí a je poznat, že oproti ostatním stranám do nich rýpe podstatně méně.

Tahle situace se v českém twitterovém prostředí již jednou stala. Silně populární účet těžící z popularity postavy Žížaly z internetového seriálu Kancelář Blaník, @BlanikZ, se v noci mezi 31. prosincem a 1. lednem 2019 bez vysvětlení proměnil na účet veřejně podporující kandidaturu Jiřího Pospíšila (TOP09, do voleb do EP šla v koalici Spojené síly pro Evropu). Účet měl v té době téměř 20 tisíc followerů a stejně jako Jie psal především politicko-satirické tweety. V té době existovaly spekulace, že za „Žížalou“ stojí bývalý ředitel Komerční banky Radovan Vávra, který to několikrát popřel. Dokonce se objevily domněnky, že skrze twitter takto lobbuje za ČEZ. Nicméně dnes je již účet Žížaly přejmenován na jeho jméno a sám se ke svému profilu hlásí.

A stejný problém jako Radovan Vávra má i @jietienming. Je to účet, který (byť nemá tolik followerů jako jiní influenceři) dokáže ovlivňovat masy lidí. Ano, pod jeho tweety nalezneme i kritické názory, ale na druhou stranu je nutné zmínit, že jeho glosy se objevují i vyscreenované v různých facebookových skupinách. Celkově tak zasáhne mnohem větší množství lidí, než se dá změřit.

Kdo Jie je?

A teď ta nejdůležitější otázka: proč je to vlastně špatně? Jak už jsem zmínil, Jie si své soukromí střeží a identitu majitele tohoto profilu zná jen málo lidí. Chápu, hlídat si své soukromí je v pořádku, nicméně, u takového člověka je to špatně. Když má někdo vliv jako on, chci vědět, co je to za člověka. V dnešní době to již nejsou obyčejní vtipálci na internetu. Internet a sociální sítě z nich vytvořili sílu, která z části utváří politickou náladu v zemi. A proto bychom měli vědět, kdo za tím stojí. Ne proto, abychom „na něj něco měli“, ale aby se ten bavič stal alespoň trochu transparentním. Jak pak můžeme vědět, co je jeho motivace k psaní svých glos? Nasbírat body a propagovat politickou stranu, stejně jako v případě Radovana Vávry?

Jediná dostupná Jieho podoba je jeho profilová fotka na twitteru

Jistě, Jie nemusí být nutně špatný člověk, nicméně je to skvělý příklad toho, že sociální sítě nám umožní získat obrovský vliv bez ukázání tváře. Posloucháme informace od lidí, o kterých nevíme zhola nic. Několik vtipných glos a z vašich sociálních sítí se stane místo, které dokáže ovládat názory tisíců lidí. Tuto situaci (byť dovedenou do extrému) představuje třetí díl druhé řady seriálu Black Mirror nazvaný „The Waldo Moment“, kdy animovaná postava, která ve svých pořadech uráží známé osobnosti, kvůli vlivu politiků kandiduje v prezidentských volbách. A daří se mu, i když jen málo lidí ví, kým je ovládána a kdo píše všechna ta hesla, která ta postava říká.

Tímhle nechci říct, že zrovna tohle je případ účtu @jietienming, nicméně mi to příjde jako nesmírně důležité téma a Jie je dokonalý modelový příklad. Zamysleme se nad tím, kdo vlastně ovlivňuje naše myšlení a naše názory. Možná budeme překvapeni.

Autor je student posledního ročníku gymnázia.

2 Comments

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *